Varíme Paleo

Mangold – prehliadaný poklad

 

 

IMG_6738Mangold je výborná alternatíva špenátu a to nielen z hľadiska ekonomického ale aj z hľadiska obsahu fytonutrientov. Vďaka svojim nutričným hodnotám sa mangold radí medzi najzdravšie zeleniny, pričom za špenátom zaostáva len veľmi tesne.
Mangold obsahuje najmenej 13 rôznych polyfenolových antioxidantov, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri ochrane kardiovaskulárneho systému. Obsahuje aj veľké množstvo flavonoidov, vrátane kyseliny syringovej, ktorá hrá významnú úlohu pri kontrole hladiny cukru v krvi a to tak, že inhibuje aktivitu alfa-glukozidázy, čo má za následok znížené štiepenie zložitých cukrov prijatých v potrave na cukry jednoduché. Tým sa znižuje aj absorpcia jednoduchých cukrov do krvi v gastrointestinálnom trakte. Jednoducho povedané, cukry, ktoré sme prijali v potrave, nám zvyšujú cukor v krvi pomalšie.
Mangold je výborným zdrojom vitamínu A, C, E. Avšak výnimočný je (podobne ako špenát) najmä tým, že má vysoký obsah vitamínu K a taktiež vysoký obsah minerálov vápnika a horčíka. Dostatočný prísun týchto fytonutrientov je doslova nevyhnutý pre správnu stavbu kostí. U horčíka a vápnika to nie je prekvapením, avšak vitamín K už je spomínaný v tejto súvislosti pomenej. Vitamín K hrá pritom veľmi významnú úlohu pri udržiavaní kalcifikácie kostí. Zároveň však zabraňuje kalcifikácii artérií a tak je nepostradatelný nielen pre zdravé a silné kosti ale aj pre zdravé cievy. 100 g tepelne upraveného mangoldu obsahuje 4 krát viac vitamínu K než je doporučená denná dávka. Mangold je taktiež bohatý na železo.
Mangold, podobne ako špenát, obsahuje kyselinu šťaveľovú, ktorej koncentrácia sa však veľmi výrazne redukuje už 3-mínutovým varením. Kyselina šťaveľová je vo väčších dávkach zdraviu škodlivá, pretože vytvára v obličkách kryštály šťaveľanu vápenatého, čo môže viesť k vzniku obličkových kameňov. Preto, ak sa chystáme pravidelne použiť v kuchyni väčšie množstvo mangoldu, odporúčame tepelnú úpravu. Ľudia náchylní na tvorbu obličkových kameňov by sa mali vo všeobecnosti vyhýbať nadmernej konzumácii zeleniny a ovocia s vyšším obsahom kyseliny šťaveľovej.
Mangold sa pestuje od mája do novembra, najvyššiu výživnú hodnotu má v období medzi júnom a augustom. Mangold skladujeme v chladničke v igelitovom sáčku, z ktorého sme vytlačili, čo najviac vzduchu, prichyteného na konci gumičkou. Takto vydrží maximálne 4-5 dní. Ak je možné, konzumujte ihneď. Jednou z možností ako rýchlo mangold využiť je práve super rýchla polievka s rybou.

Print Friendly

Tagged ,

Related Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *