Varíme Paleo

6 podôb palea

Posted on by in | 2 Comments
 

hlavičkaXIVKonečne sa mi podarilo dostať sa k popísaniu jednotlivých foriem paleo stravovania. Dostala som totiž e-mailom upozornenie, že na stránke Varíme Paleo zavádzame, keď tvrdíme, že k paleo stravovaniu patria mliečne výrobky a tiež ryža a zemiaky.
Ja tvrdím, že nezavádzame, len prinášame formu palea, ktorá tieto potraviny akceptuje (pozri nižšie paleo podľa Perfect Healt Diet). V našich článkoch sa snažíme upozorňovať, že každý si musí paleo stravovanie prispôsobiť sám sebe. Každý si musí zvoliť cestu, ktorou pôjde. Každý jedinec je iný, každý žije život svojím tempom, každý má iný štýl práce, oddychu, fyzickej aktivity. Navyše musíme brať na zreteľ, že medzi paleo stravníkmi sú aj deti, kojace matky, tehotné, či športovci, u ktorých môže byť na mieste primerane vyšší podiel sacharidov v strave. A v neposlednom rade sa ľudia potýkajú aj s rozdielnymi zdravotnými problémami. Preto odporúčame každému, aby si zvolil tú svoju vlastnú formu palea na základe pozorovania samého seba.

Pri definovaní jednotlivých podôb  palea som sa inšpirovala článkom Robba Wolfa.

  1. Autoimmune Paleo – ľudia trpiaci nejakou formou autoimunitného ochorenia by mali zo svojho jedálnička vyradiť okrem zŕn, strukovín, obilnín, mliečnych výrobkov aj orechy, vajíčka, ľuľkovitú zeleninu (zemiaky, baklažány, paradajky, papriky)
  2. „Low-carb Paleo“ (nízkosacharidové paleo) – najrozšírenejšia paleo forma, založená na mäse, zdravých  tukoch, zelenine a ovocí
  3. Lacto-paleo (primal paleo) – paleo forma, ktorá akceptuje konzumáciu mliečnych výrobkov za predpokladu, že sa jedná o kvalitné výrobky s vysokým obsahom tuku (tzn. obmedziť hlavne mlieko)
  4. „80/20 paleo“ – tzn. 80-90% času „low-carb“ paleo alebo „lacto-paleo“ a 10-20% „ne-paleo“). Táto forma nám výborne vykryje napríklad „ne-paleo“ návštevy u rodičov
  5. Paleo podľa Perfect Health Diet – paleo forma, ktorá dvíha latku sacharidového príjmu do hladiny „moderate“. Je založená na myšlienke, že živočíšne zložky nášho jedálnička by mali byť v rovnováhe so zložkami rastlinného pôvodu. Uprednostňuje príjem sacharidov vo forme škrobov z tzv. “safe starches” (bezpečné škroby) pred sacharidmi vo forme fruktózy z ovocia. Tvrdí, že konzumácia „safe starches“ je pre nás akceptovateľná, ba snáď aj žiaduca vzhľadom na našu genetickú výbavu (enzým amyláza) a energetické potreby človeka. Medzi tieto bezpečné škroby patria práve ryža a zemiaky. Ako „safe strarches“ sa definujú potraviny, ktoré majú síce vyšší obsah sacharidov, ale po tepelnej úprave nie sú pre naše telo toxické (ako napríklad strukoviny alebo iné zrná ako ryža). To, či je zdravší low-carb prístup alebo moderate-carb prístup, či je pre náš organizmus zdravšia fruktóza z ovocia alebo radšej škroby zo zemiakov, je stále predmetom vedeckých diskusií. Video z konferencie, na ktorej sa zúčastnili zastánci aj odporcovia „safe starches“ nájdete tu: http://vimeo.com/52872503
  6. „Nepochopené paleo“ – paleo, pri ktorom si myslíme, že stačí vysadiť lepok a znížiť príjem sacharidov. Miesto žitného chleba budeme potom jesť mandľový chlieb, miesto sladkého dezertu z múky budeme piecť koláčiky z mandlí a kokosu, a mlieko budeme všade nahrádzať kokosovým mliekom. Na raňajky budeme mať vajíčka a opäť vajíčka. Na obed budeme mať mäso a zase len mäso. A po pár týždňoch celé paleo stravovanie uzavriete tak, že žiadny efekt nevidíme a že vám už je zle z tej mandľovej múky a kokosu. A vajíčok. Nehovoriac o kombinácii takéhoto stravovania s nedostatkom spánku, pravidelnými dávkami stresu či pravidelným prísunom alkoholu. Ak ste práve na tejto forme palea, odporúčam dôkladne preštudovanie základov stravovania a celého životného štýlu palea a „zaradenie sa“ do jednej zo piatich zvyšných podôb palea.

Uvažujeme o tom, že pre lepšiu orientáciu v receptoch v blízkej budúcnosti ku každému receptu doplniť informácie, do akej formy paleo stravovania jedlo zapadá. Privítali by ste takúto informáciu?

Print Friendly

2 thoughts on “6 podôb palea

Napísať odpoveď pre Martina Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *